Menyasszonyoknak Pároknak

Babona versus ellenfény

Megosztás: Facebook Twitter Google+ Pinterest

„Kizárt dolog, hogy a párom az esküvő előtti napokban lásson meg a menyasszonyi ruhámban. Csakis az esküvőn a kikérőn/templomban pillanthat meg először…”

Minden kolléga számára ismerős mondatok… Néha olyan hévvel elhangzó kijelentések ezek, hogy még a komoly érvekkel felvértezett fotográfus is csak vajmi kevés eséllyel szállhat szembe a körmeit és szemeit elszántan villogtató menyasszonnyal :-) Mégis, ilyenkor is érdemes megpendíteni néhány érzelmi húrt az egyébként kőkemény elképzelésekkel bíró, de esküvőjére készülvén mostanra aprócskát szentimentális hangulatba került menyasszonnyal, párral, vőlegénnyel. Vőlegénnyel bizony, mert nem egyszer épp a férfiember köti az a bizonyos ebet… Mert még nem tudja… Nem tudják… Rutintalanok… Szerencsére :-)

gyarmaticsaba-ellenfeny-cikk_1Nem tudják amit mi, hogy sokszor a fotográfusnak jut a legkevesebb idő, mert csúszik a fodrász, a smink, mert valahol valami apró gikszer akasztja meg az egyébként olajozottan működő gépezetet és a lassan egymásra rakódó percmínuszok félórácskát, aztán egyre több időt lopnak el a fényekből, helyszínekből, lelkesedésből, kreativitásból. Ámbár fényekről – amolyan igaziakról – ritkán esik szombaton szó, hiszen a szezon legszebb fényei valahol délután négy és nyolc óra között randevúznának az ifjakkal, de azok hűtlen módon ilyenkor általában papokkal, anyakönyvvezetőkkel partiznak, illetve menetben csapatnak a lakodalmuk helyszíne felé.

Persze nem minden fotóst és párt érdekelnek azok az igazán szép késő délutáni, kora esti fények, amik valóban képesek érzelmi többletet létrehozni a fotókon, amikor ténylegesen fény-képpé válik az alkotás, amikor az ellenfény olyan finoman szikrázza körbe a párt, hogy szinte újabb dimenzióval gazdagítja a képet. Aztán ott vannak még az alkony legszebb pillanatai, a giccsesnek titulálható, mégis annyira kedvelt napnyugták, a kezdődő éjszakai égbolt kék órája, mely a valóságban percekig tart. Megannyi szép kép-pillanat.
Na ezek mennek a lecsóba általában és velük együtt mennek a jobbnál-jobb – de időt igénylő – újabb helyszínlehetőségek, kreatív – de időt igénylő – képtörténetek megalkotása, számtalan apró – de időt igénylő – részlet megörökítése.
De mondom, nem mindenki vágyja, keresi, látja ezeket a fényeket és ráadásul nemegyszer még az ellenfényvadászoknak is túl nagy falatnak bizonyul letolni a pár torkán ezeket az elképzeléseket. A násznép nem maradhat magára – szól az érthető kijelentés. Ilyenkor marad a kemény fények, éles kontrasztok övezte déltáji időszak, amikor a napszemüveg, az árnyék, a törölköző és a víz a pár és a fotós legjobb barátja. És tud rontani a komfortzónàn egy júliusi, augusztusi közel negyvenfokos, rohanós kreatív után kissé csapzottan megérkezni a templomba, polgári szertartás helyszínére. Kicsit tud… :-)

gyarmaticsaba-ellenfeny-cikk_2

Többek között ezért javasoljuk egyre többen, hogy ha mindkét fél részéről megoldható, akkor iktassunk be az esküvő előtti napok valamelyikének délutánján egy komplett, teljes egészében megélhető és fotózható kreatív képanyag-készítést. De miért előtte????- sikkant fel újra a menyasszony.
Sok évnyi tapasztalatom azt mutatja, hogy az esküvő előtti és utáni fotózás úgy viszonyul egymáshoz, mint egy hullámvasút csúcsára felvezető sínpár, a csúcs és aztán a lejtő. A csúcs jelen esetben maga az esküvő és az azt megelőző napokban a pár egy egyre fokozódó érzelmi állapotban tölti mindennapjait. Ebben az időszakban tud a legkönnyebben ráhangolódni a fotózásra és a kedvesére is. Az esküvő utáni napok gyorsan zuhanó energiái sokat tesznek a hangulat ellen. A lagzinak vége, a fáradtság még jelen van, torta elfogyott, zenekar hazament, virág rotty és a ruha sincs a toppon. Na ilyenkor már kevésbé nagy a lendület és ez gyakran kézzelfogható képi realitást eredményez. Egyetlen előnye az esküvő utáni fotózásnak, hogy már senki sem aggódik azon, nehogy bármi baja essen a ruhának :-) És persze ilyenkor is, akárcsak aznap vagy előtte, úgyis a kellően képzett profi fotós dolga, hogy minden helyzetből és párból kihozza a maximumot.

Az előző napokban történő kreatív fotózás számtalan megfontolandó előnyt rejt magában. Leszámítva az alapokat, a szép fényeket és nagyobb helyszínválasztási lehetőséget – hiszen itt is csak a pár bátorságán múlik, hogy Pesten, Balatonon, az Isztrián vagy éppen Velencében tölti a fotóssal a kreatív fotózásra szánt napot – érdemes szót ejteni egyéb előnyökről. Pl. míg egy templomi szertartásra megbotránkoztató lehet, addig fotózásra kiváló az a fotós smink, amikor a sminkes jóval erőteljesebb módon, mélyebb színekkel, komolyabb kontúrokkal alkot.
Az is kiderül az előző napokban, hogy stimmelnek-e a méretek. Kényelmes-e a topán, elég, vagy éppen túl szoros-e a fűző, kell-e igazítani ezen-azon… Tisztításra is van elég időnk szombatig, bár a gyakorlat azt mutatja, hogy éppen ezeken a napokon jut arra is elég idő, hogy vigyázva bánjunk a menyasszonyi ruhával.
Egyre változékonyabb időjárásunk is sok esetben indokolja az esőnapok beiktatását, így alapvetően érdemes a hét korábbi napjaira tervezni elsődlegesen és ha esőfelhők napolják a programot, akkor kellően rugalmas fodrász és sminkes esetében további napok nyújthatnak esélyt a fotózásra.

gyarmaticsaba-ellenfeny-cikk_5

Aztán újabb érv a külön napokon fotózandó kreatív mellett az a nyugalom is, amelyet igazán csak szombat reggel fog megélni a pár. Mert bármennyire nyugodt, kiegyensúlyozott is valaki, az esküvője előtti éjszakán bizony ritkán alszik nyugodtan és mélyen. És amikor hajnalban nem kell rohanni a sminkbe, hajászhoz, hogy legyen idő a fotózásra, hanem lehet még egy kicsit visszabújni, szenderegni, hangolódni, aztán (meny)asszonypajtást elvinni a szépségfarmra, pasiként pedig egész délelőtt lábat lógatni… Nos, ennek is megvan a varázsa.

Van úgyis, hogy lekésünk kedvenc fotósunkról. Minél jobban ragaszkodunk egy fotográfushoz, annál célszerűbb a lehető legkorábban lefoglalni őt, elkerülve egy kompromisszum-helyzetet. Nem egyszer találkozom főként menyasszonyi oldalról ezzel a csalódott tekintettel… Szóval ha a kedvenc fotós foglalt, akkor egyetlen esélyünk arra, hogy legkedvesebb képeinket mégiscsak vele készíttessük el, ha nem a szombati napra, hanem egy attól eltérő időpontra datáljuk a fotózást.

gyarmaticsaba-ellenfeny-cikk_4

Végezetül pedig a nyitómondatok babonája… Miszerint nem láthat meg a kedvesem idő előtt. Nos, személyes tapasztalatom szerint azt a bizonyos első pillantást nem is annyira lefotózni, hanem inkább megélni a nagy napon a legtöbb esetben szinte esélytelen. Ha belegondoltok: ha kikérőn látják először egymást a párok, nos ott ilyenre esély sincs. Rengeteg ember az udvaron, tűző napon fal mellé állított szülők és nagyszülők, hangos vőfély, gyors rigmusok és irány tovább a templomba. Hol is marad ilyenkor az ihletett, várva várt pillanat, amikor először lát meg a kedvesem és a szemében látom a csodálatot…??? Hááát… Delete van.
Sajnos a templomban is egyre gyakrabban kerülünk abba a darálóba, ahol mindezen érzések hiányában, gombnyomásra – pontosabban csengőszóra – kezdődik a szertartás és ilyenkor rengeteg szervezés megy a sutba: barátnőkkel titokban kiválasztott ruhák, titkos fényképek a telefonon hajakról, sminkről, az utolsó simításokkor érzett izgatottság, a nagyon szeretnék tetszeni neki érzése… Persze akadnak kivételek. Szerencsére.

gyarmaticsaba-ellenfeny-cikk_3Mégis ha a babona ellen kell harcba szállnom, akkor leggyakrabban azt az érvet veszem elő, miszerint van egy pillanat – az első – amikor valóban először találkoztok, amikor először látjátok a másikat fel- és rákészülten. Szombaton van esélye annak, hogy ezt a pillanatot meg is tudjátok élni. Egy másik napon történő fotózás esetében azonban nemhogy van esélye, hanem egyenesen mi teremtjük meg a pillanatot. Hogy a tökéletes helyszínen, tökéletes háttérrel és fényekben, kellő időt hagyva Mindkettőtöknek az egymásra csodálkozásra, a pillanat megízlelésére és átélésére és hogy nekünk is elég idő jusson arra, hogy kellő mennyiségű expozíció garantálja a tökéletes pillanat maradandóságát.

Gyarmati Csaba